Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aqua jóga! S lehkostí

6. 05. 2017 15:14:05
Článek popisuje základní specifika pomalého cvičení s prvky zdravotně - jógového cvičení. Pro koho je cvičení vhodné a pro koho ne a jak to na nás působí. Voda je životadárná a dovede nám navrátit pocit jistoty v pohybu.

AQUA JÓGA

Netušíte, co to je? Aqua jóga, to pohodové cvičení vhodné téměř pro každého člověka. Jednotlivé cviky jsou prováděny s božskou lehkostí, máte čas a prostor se soustředit na techniku, protože voda si hravě poradí s většinou vaší váhy. Víte, jaká je zima, když je v bazéně 23 C? To v aqua józe nezažijete. Voda je ideálně vyhřátá na 29-32 C, takže svaly si lebedí, jsou krásně uvolněné a vy se nemusíte bát úrazu při protahováni. Voda se taky stará o bolest, kterou na souši můžeme v mnoha polohách pocítit. Blahodárné účinky na psychiku musí prožít na vlastní kůži❤. Voda vás laskavě vynese na hladinu a povznese nad vaše problémy. Strom, bojovník, stoj na jedné noze, půl měsíc a další polohy, vyzkoušejte, co to s vámi udělá. Je to jiné, skvělé, budujeme trpělivost, učíme se překonávat sami sebe.

Je to jóga a její prvky přenesené do prostředí vody, modifikované na změněné prostředí. Pohodové cvičení, plynulé a doprovázené pravidelným a vědomým nádechem a výdechem.

Zásady cvičení ve vodním prostředí

Jsou podobné jako zásady cvičení obecně, vyhýbání se pohybům, které doprovází bolest. Pokud nás v určitém pohybu něco bolí, zpomalme, pohyb upravme nebo zcela vynechejme. Vždy naslouchejme svému tělu, co nám říká. Nutná je správná technika provedení cviku, proto je vhodné hlavně zprvu cvičit pomaleji a pohyby se správně naučit. Chceme-li přidat na intenzitě, napřed zvýšíme počet opakování a poté až rychlost provedení. A je dobré se nedívat dolů :-).

Specifika cvičení ve vodním prostředí

Vodní prostředí na jednu stranu člověku pohyb usnadní, na druhou ho v pohybu brzdí. Voda má větší hustotu, než vzduch, a to je poznat. Čím rychleji provádíme pohyby, tím je odpor vody vyšší. Odpor vody můžeme zvýšit také použitím pomůcek pro vodní cvičení, díky nim se lépe adaptujeme na zatížení, rychleji rozvíjíme svalovou sílu a napomáháme efektivnějšímu zpevnění těla.

Výhody pro srdíčko

Srdíčko může pracovat hospodárněji, díky hydrostatickému tlaku, který vytlačuje z ponořených dolních končetin žilní krev do hrudní dutiny, srdce musí pracovat s větším množstvím krve a tak roztahuje srdeční sval, díky čemuž se zvětší tepový objem o 20% - dochází ke snížení srdeční frekvence, a to je základ hospodárnosti činnosti srdce ve vodním prostředí. Nemůže se pak ani stát, že to přeženeme s tepovou frekvencí, voda nám to neumožní (Muchová, 2004)
Váha těla je nadlehčována vztlakovou sílou, která snižuje účinky gravitace, proto máme pocit odlehčení a dostaneme se i do poloh, které jsou pro nás na souši neproveditelné nebo jsou trápením.

Na co je potřeba dávat pozor?

Především na nesprávné provedení pohybů. Udržet stabilitu ve vodě je náročnější, cvičení je hodně balanční. Často může docházet k přetížení hýžďového a lýtkového svalu, jak se snažíme udržet na místě. Především v mělké vodě, kterou máme od pasu po prsa, došlapujeme vždy na celé chodidlo. Dbáme opatrnosti s prohýbáním v bederní páteři, snažíme se udržet trup vzpřímený, k tomu zapojujeme břišní a zádové svalstvo a tím si pomáháme.

Pro koho je cvičení ve vodě vhodné?

I pro ty, kteří mají bolesti v kloubech, které bolí pravidelně záda i pro lidi s nadměrnou hmotností či potíži se svalstvem. Voda umožní beztížné provedení pohybů a uvolnění svalstva, odlehčení vody nám ochrání klouby, svaly, páteř i meziobratlové ploténky. Ani neplavec se nemusí bát ve vodě, kde dosáhne, je cvičení vhodné i pro něj.

Podle Muchové (2004) se využívá vodního cvičení v těchto případech:

  • vadné držení těla, svalová a vazivová slabost (hypermobilní),
  • omezená hybnost při páteřních syndromech, svalových bolestech zad, funkčních poruchách, degenerativních onemocnění svalů a páteře,
  • revmatická onemocnění, artróza, osteoporóza,
  • oběhové potíže (nedostatek pohybu),
  • poruchy prokrvení,
  • obezita.

Vodní cvičení není vhodné pro lidi s:

  • infekcemi a záněty,
  • vysokým krevním tlakem,
  • záchvatovitými onemocněními,
  • otevřenými ranami,
  • kožními nemocemi.

Čím složitější problém, tím větší nutnost cvičit pod vedením fyzioterapeuta.

Efekty cvičení ve vodě ve zkratce podle Aqua Ftiness programu, Muchová (2004):

  • snížení tělesné hmotnosti,
  • odlehčení kloubům,
  • podpora prokrvování svalů a kůže, podpořen návrat krve k srdci,
  • zvýšená spotřeba energie,
  • posílení schopnosti termoregulace a tím obranyschopnosti,
  • masáž a prokrvení kůže,
  • trénink velkých svalových skupin,
  • díky zpomalení vodou můžeme provádět pohyby v maximálním rozsahu,
  • nízké riziko poranění.

Aqua chůze a běh

Chůze ve vodě je perfektní pro všechny, kteří mají potíže s krční páteří, či z jiného důvodu jejich tělu nedělá běh na souši dobře. Výhodou je, že není nezbytné učit se žádnou novou pohybovou formu. Abychom běh při odporu vody zvládli, zapojíme do činnosti všechny velké svalové skupiny, trénujeme celé tělo. Voda nás ochlazuje a tak nemáme pocit velké námahy. Běhat můžeme na místě nebo i v prostoru bazénu, můžeme trénovat nášlap, chůzi, vpřed i vzad nebo do stran. Takový malý Mindfulness trénink, bez soustředění nám to totiž nejde. Čím pomaleji, tím je to náročnější na stabilitu. Vyzkoušejte!

POMŮCKA Č. 1 - VODNÍ NUDLE!

Nudle je jedna z nejčastějších pomůcek pro cvičení ve vodě, má asi 150 cm, je vyrobena z umělého materiálu. Hlavně se používá jako nadlehčovací pomůcka, což je v aqua józe velkou výhodou. Díky nudli můžeme ve vodě stát, sedět i ležet, co nám pomáhá relaxovat a uvolnit se mezi jednotlivými cviky nebo na konci hodiny. Její pomoc spočívá taky ve zvyšování odporu vody, efektivně ji lze využít při formování a posilování horní poloviny těla, břišního i zádového svalstva i rozvoje rovnováhy při stlačování nudle chodidlem. Prkno na nudli je sranda. Při cvičení je dobré nudli křečovitě nesvírat, ruka na nudli spíše spočívá, než ji svírá.

Cvičení ve vodě, ať už jsou to prvky jógy, rehabilitačního cvičení nebo aquafitness má blahodárné účinky jak na tělo, tak na lidskou psychiku. Odpadá pocit beznaděje z toho, že ostatní se do polohy dostanou a já ne. Voda krásné omývá, masíruje, zbavuje bolesti, uleví svalům a dodá pocit jistoty v pohybu. Vyzkoušejte sami, je to lázeň doslova :-).

Hlavní zdroj:

1.) Na vlastní kůži

2.) MUCHOVÁ, Marta a Hana JANOŠKOVÁ. Aqua fitness: aqua step aerobik : rehabilitace pomocí aqua fitness. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-076-X.

Autor: Eva Mrázková | sobota 6.5.2017 15:14 | karma článku: 6.84 | přečteno: 169x

Další články blogera

Eva Mrázková

Hypermobilita a život s ní bolí bolí bolí

O tom, když je té volnosti víc, než je zdrávo. O tom, když se ve 30 cítíte na 40. O tom, jak se k tomu správně postavit, když se tělo chová, jak špatně složené puzzle.

23.1.2017 v 21:51 | Karma článku: 12.96 | Přečteno: 574 | Diskuse

Eva Mrázková

Bubák lepek anebo kdo se bojí nesmí do oddělení potravin!

O tom, jaká je to pohoda bez chození do pekárny :-) o tom, že nejíst lepek není vůbec těžké. Ani mlsouni se nemusí bát, že by přišli zkrátka.

10.10.2016 v 12:23 | Karma článku: 16.15 | Přečteno: 553 | Diskuse

Eva Mrázková

Být začínající lektorka cvičení, jaké to je?

O mé cvičitelské kariéře, začátcích, sebevědomí, prvních krůčcích :-) směrem k pochopení toho, co mě opravdu baví a že to dělám pro lidi a ráda.

23.8.2016 v 22:44 | Karma článku: 10.87 | Přečteno: 318 | Diskuse

Další články z rubriky Sport

Lubomír Stejskal

Jmenoval se Igor

Věnoval jsem se během víkendu sledování sportovních výsledků. Nejvíce juniorskému ME v atletice, které hostilo italské Grosseto. O to víc mě zasáhla tragédie, k níž došlo v západočeském Lokti.

23.7.2017 v 18:55 | Karma článku: 9.54 | Přečteno: 213 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Trenér František Straka: Z Egypta do Egypta

Kdo sleduje kariéru bouřliváka Franze (Straky), bezpochyby ví, že naposledy trénoval tým egyptské Premier League Ismaily SC. Ten se nachází v Ismailíji na západním břehu Suezského kanálu.

22.7.2017 v 20:20 | Karma článku: 9.15 | Přečteno: 395 | Diskuse

Dana Emingerová

"Olympiáda" neolympijských sportů začala a tentokrát kousek od našich hranic

Světové hry jsou nejvýznamnější mezinárodní soutěží v neolympijských sportech, kde můžete vidět nejen nejlepší borce ve známých disciplínách leta usilujících o zařazení na olympiádu, ale i představitele méně známých sportů.

21.7.2017 v 10:33 | Karma článku: 11.34 | Přečteno: 494 | Diskuse

Jiří Kvěš

Královna bez koruny

Máme novou světovou jedničku. Vůbec nechci polemizovat o tom, jestli zaslouženě, Karolína ve sledovaném období uhrála nejvíc bodů a tím to hasne. Ale znamená to, že je opravdu ze všech nejlepší? Či dokonce královnou?

20.7.2017 v 19:26 | Karma článku: 23.00 | Přečteno: 2253 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Makabiáda 2017 je minulostí

V pondělí (17/1) večer byla izraelská lokalita Latrun svědkem závěrečného ceremoniálu dvacáté makabiády – světových židovských her. Jedná se o jeden z největších sportovních podniků na této planetě.

19.7.2017 v 8:00 | Karma článku: 10.27 | Přečteno: 161 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 438

Profesionálník na všechno :-D

Baví mě život a myslím, že je na čase o tom i psát. Je mi 30, ráda cestuju :-) a zbožňuji vše živé.

http://bodyandsmile.cz



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.